Bohužel vzdělávání dospělých v mnohém stále připomíná vzdělávání na
školách. Možná že dochází ke změnám, ale vést lidi k autenticitě a k projevování jejich vlastních snů a tužeb ve spojení s týmem a firmou jako celek je stále utopie. Je potřeba změnit veškeré postupy, procesy. Nicméně poslední dobou jsem se setkal se zajímavými lidmi kouči, lektory, manažery a jednateli společností (doufám, že jsem na někoho nezapomněl), kteří touží po změně a již dělají jednotlivé kroky k této změně. A to mě vnitřně velmi těší
.
Pokud chceme změnu, je potřeba začíst u sebe. Celý náš workshop byl
zaměřený na cestu k sobě – rozvoj tvůrčího potenciálu, který jsme následně přenesly na dospělé.
Jakým způsobem?
Jednoduše učili jsem je, co mají rádi, malovali, tvořili a hráli hry, které byly zaměřeny
na generování nápadů a to celé pod naší komplexní „sebezkušenostní“ metodikou Creatixo, která je založena na 9 kompetencích a co si vyzkoušíte, to pak následně uvedete do praxe. To je ten rozdíl, prostě jdete a uděláte to, nejen že se to naučíte, ale prakticky to využijete. Máme 278 úkolů a cvičení, které se vztahují ke každé kompetenci. Hráli jsem si s kompetencemi a objevovali jsme, jak je používají ve svých reálných situacích v práci a v osobním životě.
To co celé bylo úžasné, že docházelo k vzájemnému poznání a zjištění, jak každý jsme
odlišný a řešíme pracovní a životní situace jinak. To učitelům a ředitelům může pomoci následně vidět své žáky jako komplexní bytosti, které mají své potřeby a bohužel učí se jinak. Někteří vnímají informace přes zrak, někteří přes sluch, někteří přes hmat. Dále někdo je analytický typ a má vrozenou kompetenci analytické myšlení, takže pro výuku matematika je to ideální adept, ale pak je tady někdo, kdo má zase vysokou představivost atd. Cílem není jen podporovat jejich silné stránky, ale propojovat jejich silné stránky se slabšími a následně je propojovat a učit respektu k těm slabším.
To je jediná cesta k efektivnímu a opravdovému
vzdělávání.